Valtion päämies haluaa soittaa puhelimella toiselle piänuatikalle. Miten tällainen puhelu käytännössä tehdään? Vaikkapa Suomen presidentti haluasi pirauttaa…

Kysytty

Valtion päämies haluaa soittaa puhelimella toiselle piänuatikalle.
Miten tällainen puhelu käytännössä tehdään?
Vaikkapa Suomen presidentti haluasi pirauttaa Ruotsin kuninkaalle.
Ja mitä kieltä he puhuvat? Onko siellä tulkki kolmannessa puhelimessa? Kuka puhelun aloittaa ensimmäisenä?
Paljonko ihmisiä on kuuntelemassa kaiuttimen kautta mitä valtion päämiehet/naiset puhuvat ja onko siellä joku joka äänittää koko puhelun ja kirjoittaa puhelun muistiin?
Ja kumpiko lopettaa puhelun.
"No moi moiiiii?, " " Eikun lopeta sinä" "Eikun sinä".

Vastaus

Vastattu

Ilta-Sanomat on selvittänyt tammikuussa presidentin puhelujen järjestelyjä. Tasavallan presidentin kansliasta ei ole kuitenkaan voitu paljastaa kaikkia yksityiskohtia puheluista. Puhelinkeskustelut kuitenkin sovitaan etukäteen ja myös niissä käsiteltävät aiheet on päätetty ennalta. Keskustelu ei siis solju ja rönsyile vapaasti kuten yleensä puheluissa. Mikäli valtionjohtaja haluaa käyttää omaa kieltään, on puhelussa mukana myös tulkki. Puhelussa voi olla mukana myös avustajia, mikäli presidentti niin haluaa. Puhelu saatetaan myös tarvittaessa tallentaa.

Lähde

Maailman johtajat soittelevat vuorotellen Sauli Niinistölle – kuinka presidenttien väliset puhelinkeskustelut järjestetään? - Kotimaa - Ilta-Sanomat

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Muutama päivä sitten julkaistiin USAn Valkoisen talon editoima video puhelinkeskustelusta, johon aloitteen teki presidentti Joe Biden. Hän soitti samanaikaisesti presidentti Sauli Niinistölle ja pääministeri Magdalena Anderssonille. Kolmisin he puhuivat englantia. Kahden kesken Magdalena ja Sauli puhunevat puhelimessakin ruotsia. Kuninkaille presidentit tuskin pirauttelevat.
https://yle.fi/uutiset/3-12575464