Valmistelen opinnäytetyötäni aiheesta Kielimatkat nuorisolle ja aikuisille! Kuinka paljon aiheesta on tehty päättötöitä? Onko aiheesta kirjallisuutta…

Kysytty

Valmistelen opinnäytetyötäni aiheesta Kielimatkat nuorisolle ja aikuisille!
Kuinka paljon aiheesta on tehty päättötöitä? Onko aiheesta kirjallisuutta saatavilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään tutkimuksia koululaisten kielimatkoista en löytänyt yliopistojen (LINNEA) enkä tarkastelemieni ammattikorkeakoulujen tietokannoista. Sen sijaan lehtiartikkeleita aiheesta on kohtalaisesti:

Pohtokari, Camilla: Kielikylpyjä Jerseyn rannoilla. Et-lehti, 2000: 3, s. 124-127

Jutila, Tarja: Maaseudun naiset englannin kieltä oppimassa. Koti, 2000:1, s. 34-35

Jansa, Kirsi: Maailman näkemisen nälkä vie vaihto-oppilaaksi ja kielimatkalle (Vinkkejä, kokemuksia, ongelmatilanteita. - Mahdollisuudet Yhdysvalloissa 1999. - Kielikursseja Englantiin). Kuluttaja, 1998: 6 s. 16-20

Leander, Alex: Kaken tehokas kielimatka : Cambridge. Matkalehti : loma- & liikematkailun-9rikoislehti, 1999:4, s. 6-9

Kononen, Silja: Kesäksi kielikurssille (Koululaisten kielikurssit; EF:n Helsingin toimiston johtaja Pauli Rissanen vastaa vanhempien kysymyksiin; haastattelussa myös ulkomailla kielikursseilla olleita nuoria).
Kodin kuvalehti, 1997:7, s. 98-101

Kotimaa-lehdessä 24.7.1999 on artikkeli "Kuluttajavalituslautakunta: Kielimatkan ehdot kohtuuttomia". Tämä artikkeli on luettavissa myös Helsingin sanomien verkkoliitteen arkistosta, ja se löytyy hakusanalla kielimatkat.
Pacius, Anneli: Kielten opiskelu ulkomailla houkuttelee nuoria : kunnon eväät. Kuluttajatietoa, 1992:2 s. 28-34, 53-54

Alanne Avetisjan, Anja: Lokki-leirillä venäjää oppimassaus (Ryhmä venäjää opiskelevia koululaisia oli kielileirillä Neuvostoliitossa). Opettaja, 1986:13

Nieminen, Marjut: Tehokasta kielenopiskelua ja hauskaa yhdessäoloa (Kielikurssitoiminta DDR:ssä).
Kodin kuvalehti, 1983:8, s. 136-137