Valistusfilosofi Montesquieu? Mitä voitte sanoa hänen teoksistaan ja kirjojen suomennostilanteesta?

Kysytty

Valistusfilosofi Montesquieu? Mitä voitte sanoa hänen teoksistaan ja kirjojen suomennostilanteesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Montesquieu kirjoitti kolme suurta teosta, joissa hän käsittelee vallan ja ja vapauden kysymyksiä. Nämä kirjat ovat ”Lettres persanes” eli ”Persialaisia kirjeitä” (1721); ”Considérations sur les causes de la grandeur des romains et de leur décadence” eli ”Mietteitä roomalaisten suuruden ja häviön syistä” (1734) sekä ”L’Esprit des Lois” eli ”Lakien henki” (1748). Suomennettu on vain ”Persialaisia kirjeitä”.

Svante Nordin kuvailee kirjassaan ”Filosofian historia” kahta Montesquieun kuuluisinta kirjaa seuraavasti: ”… jos ajatellaan valistusta filosofisena liikkeenä, niin varsinaisen lähtölaukauksen ampui Montesquieu teoksellaan Lettres persanes (Persialaisia kirjeitä), jossa esitettiin sukkelaa satiiria kuninkaan ja aateliston vallasta, papeista ja paavista, oikeuslaitoksesta ja tavoista.” .. Lakien henki… kohosi 1700-luvun vaikutusvaltaisimpien poliittis-filosofisten tutkimusten joukkoon. Niin aikalaisten kuin jälkimaailmankin kiinnostusta ovat herättäneet etenkin kolme tämän teoksen teemaa: ajatus ilmaston ja muun ympäristön merkityksestä, lakien hengen idea sekä vallanjako-oppi”.