Väinö Linna kirjoitti esipuheen/ alustuksen/ selitteen Tuntematon sotilas kirjan ensimmäiseen painokseen, sen kansipaperin takasivulle.... ....Näin kertoo…

Kysytty

Väinö Linna kirjoitti esipuheen/ alustuksen/ selitteen Tuntematon sotilas kirjan ensimmäiseen painokseen, sen kansipaperin takasivulle....
....Näin kertoo Seppo Hovi tv ohjelmassa Hengen asein.

Mistä löydän Väinö Linnan kirjoitelman?
Tai kuinka teksti kuuluu? =)
Ensimmäinen painos tuntematonta ei kuulu Väinö Linna kokoelmaani...

Vastaus

Vastattu

Kustantaja pyysi Linnalta saatesanoja romaanin takaliepeeseen. Linna luonnostelikin lyhyen takakansitekstin, mutta sekä kustantaja että kirjailija katsoivat viisaimmaksi jättää saatesanat julkaisematta.

Linnan marraskuussa WSOY:lle kirjeitse lähettämää tekstiä ei siis julkaisu edes Tuntemattoman sotilaan ensimmäisessä painoksessa.

Tällaisia olivat Linnan jo ennen julkaisemistaan vanhentuneet metafyysiset, filosofoivat pohdinnat [Yrjö Varpion luonnehdinta]:

"Mikä on nykyhetki? Pieni pala arkea, joka katkaisee iankaikkisuuden molempiin suuntiin jatkuvan juhlan. Huomisesta ylihuomiseen ja siitä eteenpäin alkaa yhä kasvaen kaunistuva tulevaisuus. Eilisestä toissapäivään ja siitä taaksepäin alkaa menneisyys, joka edetessään tasaantuu ja kaunistuu kunnes sen peittää kultainen utu. Näiden kahden kauniin siiven varassa lentää ihmisen sielu, vajoamatta nykyhetken arjen sameisiin vesiin."

Lähde:
Yrjö Varpio, Väinö Linnan elämä