Vähentääkö pankkitilille maksettava kirppismyynti saajan toimeentulotukea ja jos, niin koko oman käytetyn tavaran myynnistä saatava rahako? Onkohan…

Kysytty

Vähentääkö pankkitilille maksettava kirppismyynti saajan toimeentulotukea ja jos, niin koko oman käytetyn tavaran myynnistä saatava rahako?
Onkohan kirppisfirmoille edullisempaa käyttää koodilappuja ja maksuseurantaa vai myydä omilla lapuilla ja maksaa tilitys käteisenä?

Vastaus

Vastattu

Kelan sivuilla kirpputorimyyntiä koskevaan kysymykseen on vastattu näin:

Toimeentulotuessa huomioidaan kaikki saatu tulo nettomääräisenä — riippumatta siitä, onko tulo verollista vai verotonta. Kaikki tulot täytyy siis lähtökohtaisesti ilmoittaa toimeentulotuen hakemuksella.

Jos tulo on vain vähäinen, sillä ei ole vaikutusta toimeentulotukeesi.

Vähäiseksi tuloksi katsotaan yksin asuvalta enintään 50 e/kk ja perheeltä enintään 100 e/kk. Tätä pienemmät myyntitulot eivät vaikuta toimeentulotukeen. Jos saatujen avustusten yhteismäärä ylittää 50 tai 100 euroa, tulona huomioidaan vain ylimenevä osa.

Eli jos asut yksin ja saat kirpputorilta tuloa yli 50 euroa kuukauden aikana, yli menevä osa vähentää toimeentulotuen määrää. Perheellisellä toimeentulotukeen vaikuttaa yli 100 euron kirpputoritulo.

Koodilappujen ja maksuseurannan käytöstä kannattaa kysyä suoraan kirpputoreilta, jotka ovat sellaisen palvelun ottaneet käyttöön. Palvelu maksaa heille jonkin verran, mutta toisaalta sujuvoittaa työtä, koska kassaan ei tarvitse esimerkiksi myyntitapahtumien yhteydessä lyödä kaikkia tietoja käsin.

Kelan vastauksen kirpputorituloista voit käydä lukemassa täältä:

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=87745

Tietoa itsepalvelukirpputorien sähköisistä kassajärjestelmistä:

https://yle.fi/uutiset/3-10623267 (Maalarinteippi ei välttämättä enää kelpaa hintalapuksi – viivakoodit ja mobiilisovellus tulivat myös kirpputoreille | yle.fi)

https://www.kirpparikalle.net/esittely/