Vaan! Kiinnostaisi tietää, mitkä ovat uusimpia Suomen kirjallisuushistoriateoksia. Mieleen tulee lähinnä Suomen kirjallisuushistoria 1-3, mutta sekin on…

Kysytty

Hei vaan! Kiinnostaisi tietää, mitkä ovat uusimpia Suomen kirjallisuushistoriateoksia. Mieleen tulee lähinnä Suomen kirjallisuushistoria 1-3, mutta sekin on kirjoitettu jo vuonna 1999. Onko muita suomeksi kirjoitettuja kirjallisuutemme historioita (jotka on kirjoitettu mielellään vuonna 1990 tai sen jälkeen)? Ei tarvitse olla mitään moniosaisia teoksia kuten tuo Suomen kirjallisuushistoria 1-3, tai edes paksuja teoksia, vaan kaikki nimenomaan Suomen kirjallisuutta käsittelevien historiateosten nimet otan kiitollisuudella vastaan. :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kirjallisuuden historioita ei ilmesty kovin usein. Alan klassikko lienee yhä Kai Laitisen Suomen kirjallisuuden historia (1. p. 1981, 4. uudistettu painos vuodelta 1997). Mainitsemasi kolmiosainen sarja Suomen kirjallisuushistoria lienee tällä hetkellä kattavin.

2000-luvulla on ilmestynyt vain pienempiä katsauksia:

Leena Kirstinä: Kirjallisuutemme lyhyt historia (2000)
- Suomen kirjallisuutta kuljetetaan siinä maailman kirjallisuuden rinnalla

Sinikka Herajärvi: Kotimaisia kirjailijoita kolmelta vuosisadalta
- keskeisiä kirjailijoita Kivestä Hotakaiseen

Carlsson et al: Pohjois-Suomen kirjallisuushistoria