V. 1985 ala-asteella opettaja luki meille pitkää kirjaa, joka kertoi hiiristä tai rotista. Muistaakseni perheen isähiiri oli laboratoriosta karannut ja asui…

Kysytty

V. 1985 ala-asteella opettaja luki meille pitkää kirjaa, joka kertoi hiiristä tai rotista. Muistaakseni perheen isähiiri oli laboratoriosta karannut ja asui pellossa perheensä kanssa. Isähiiri kaveerasi laboratoriosta karanneiden rottien kanssa, muistaakseni rottien pesäpaikassa oli hissi. Hiiren koti oli jostakin syystä uhattuna ja rotat auttoivat pelastamaan tilanteen.

Mikähän kirja mahtoi olla kyseessä? Olen kysynyt kirjasta monilta, mutta kukaan ei tunnu muistavan mikä kirja on kyseessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysytty kirja on Robert C. O'Brienin vuonna 1971 ilmestynyt Hiirirouva ja ruusupensaan viisaat (Mrs Frisby and the rats of NIMH). Suomennos ilmestyi vuonna 1977 WSOY:n kustantamana. Kirja voitti arvostetun Newbery mitalin ja siitä on tehty myös piirroselokuva.