Uudistan kysymykseni (eli annoinko oikean s-postin?) Naisen nimi GETHER on esiintynyt vanhoissa kirkonkirjoissa. Mihin tuollainen nimi pohjautuu ja onko sillä…

Kysytty

Hei,
uudistan kysymykseni (eli annoinko oikean s-postin?)
Naisen nimi GETHER on esiintynyt vanhoissa kirkonkirjoissa.
Mihin tuollainen nimi pohjautuu ja onko sillä suomalainen vastinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Gether tulee heprean kielestä ja se mainitaan Raamatussa (1. Moos. 10:23 sekä 1. aikakirja 1:17). Suomalaisissa käännöksissä nimi on muodossa Geter. Nimi on kuitenkin miehen nimi. Myöhemmin sitä näytetään antaneen tasapuolisesti miehille ja naisille.

Nimen merkitys on epäselvä. Eri tulkintojen mukaan se viittaa joko pelkoon tai viinikuurnaan ja ymmärtämiseen/etsimiseen.

Lähteet:

https://www.abarim-publications.com/Meaning/Gether.html