Uskovatko monet ihmiset oikeasti, että sellaista lottoriviä, jossa olisi seitsemän peräkkäistä lukua, ei voi tulla? Eli esimerkiksi rivi 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7…

Kysytty

Uskovatko monet ihmiset oikeasti, että sellaista lottoriviä, jossa olisi seitsemän peräkkäistä lukua, ei voi tulla? Eli esimerkiksi rivi 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ei olisi mahdollinen ja olen kuullut tapauksesta, jossa joku oli väittänyt, että tuollaista ei voi tulla. Entä kuinka monta peräkkäistä lukua on ollut enimmillään Suomessa pelatuissa lottoriveissä ja miksi tuo mainitsemani rivi on niin suosittu ja kuinka monesta kupongista sellainen suunnilleen löytyy viikoittain?

Vastaus

Vastattu

Kahteen jälkimmäiseen kysymykseen en osaa vastata, ne tiedetään vain Veikkauksessa, mutta itse muistelen, että ainakin kolme peräkkäistä numeroa on esiintynyt. Mutta se tiedetään ja asiasta on monta kertaa uutisoitu, että erittäin monet ihmiset veikkaavat koko ajan tätä "täyskättä" ykkösestä ylöspäin. Rivi on suosittu, koska se on helppo kirjoittaa ja muistaa, aivan kuten maailman huonoin salasana "12345".

Todennäköisyyslaskennan näkökulmasta kaikki mahdolliset rivit ovat ennen arvontaa yhtä epätodennäköisiä, koska arvontakoneella ei ole muistia eli todennäköisyys on aina sama. Vaihtoehtoja on nykyisillä säännöillä 18 643 560 eli todennäköisyys millä tahansa rivillä saada 7 oikein on 0,0000053638 %. Neljän oikean saaminen on paljon todennäköisempää eli todennäköisyys on jo prosentin luokkaa. Keskimäärin sadan rivin veikkaaminen tuo tuollaisen voiton. (Sivumennen sanoen ajatus siitä, että voisi täyttää kaikki mahdolliset rivit ja näin saada varma voitto, on otettu Veikkauksessa huomioon siten, että todennäköisyyttä aina rukataan siten, ettei moinen olisi taloudellisesti kannattavaa eli päävoitto ei nouse koskaan yhtä suureksi kuin sijoitettu summa.)

Kun ihminen väittää, että "1, 2, 3, 4, 5, 6, 7" on paljon epätodennäköisempi kuin jokin "sattumanvarainen" rivi, hän saattaa tarkoittaa sitä, että ylipäänsä seitsemän perättäisen numeron saaminen on epätodennäköisempää. Se onkin totta, sillä peräkkäisiä sarjoja on tarjolla paljon vähemmän kuin ei-peräkkäisiä.

Koko Suomen loton historian aikana on arvottu noin 2500 riviä melkein 19 miljoonasta mahdollisesta. Jos oletettaisiin, että jokainen arvonta tuottaa eri rivin - mikä on mahdollista mutta ei todennäköistä - täytyisi arvontoja jatkaa noin 365 000 vuoden ajan. Toisin sanoen äärimmäisen harvat numerosarjat ovat toistaiseksi ehtineet esiintyä voittoisasti. Tuo rivi "1, 2, 3, 4, 5, 6, 7" on siis erittäin isossa joukossa.

Heikki Poroila