Usko Moilasen "Unohdettu kylä" kuvaa Lumeen hautautuva kolmen talon kylän selviytymistä talvisodan kuukausina Kemijärven ja Sallan välillä, sotilaiden…

Kysytty

Usko Moilasen "Unohdettu kylä" kuvaa Lumeen hautautuva kolmen talon kylän selviytymistä talvisodan kuukausina Kemijärven ja Sallan välillä, sotilaiden hiihtoladun ja pommitusten katveessa. Pienoisyhdyskunta vaari + 3 äitiä ja kymmenisen lasta majoittuu suurimpaan taloon, jonka annetaan hautautua hankien kätköön; lapset käyvät kotikoulua ja pihatyöt tehdään pimeään aikaan, niin etteivät ohi kulkevat viholliskoneet tai partiot huomaa kylän asukkaita. Takakannen mukaan kirja perustuu tositapahtumiin, mutta löytäisinköhän jostain lisätietoja mahdollisesta alkuperäisestä kylästä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sallan museosta kerrottiin seuraavaa: Ennen sotaa oli Pohjois-Sallassa, Naruskajoki-varressa kolme erämaataloa. Talot olivat suhteellisen kaukana tosistaan, joten varsinaisesta kylästä ei oikein voinut puhua. Talvisodan syttyessä, yhden talon väki ja toisen talon isäntä siirtyi asumaan lähemmäksi Kotalan kylää, Kuukkumaharjun pohjoispuolelle tukkikämppään. Kuten kirjassakin, tulia pidettiin yöllä ja ulkona liikuttiin mahdollisimman vähän, ettei jäisi jälkiä. Lapsia vannotettiin olemaan hiljaa, sillä harjun eteläpuolella kulki vihollisen varmistusladut.