Useissa hammastahnoissa on makeutusainetta. Imeytyvätkö nämä kalorit hampaita pestessä? Jos siis paastoan, katkeaako paastoni aina hampaiden pesuun?

Kysytty

Useissa hammastahnoissa on makeutusainetta. Imeytyvätkö nämä kalorit hampaita pestessä? Jos siis paastoan, katkeaako paastoni aina hampaiden pesuun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Makeutusaineet ovat käytännössä kalorittomia aineita, koska niitä käytetään niin pienissä määrissä ruoassa. Niissä ei siis ole energiaa.

Lähde: Jain, T., & Grover, K. (2015). Sweeteners in human nutrition. International Journal of Health Sciences and Research5(5), 439-451. (linkki)

Ihmiskeho imeyttää ravintoaineet ja siten siis kalorit eli energian pääasiallisesti vasta suolistossa.

Lähde: Muto, T. (1988). Digestion and absorption. Tokyo: Daiichishuppan Co., Ltd, 228. (linkki)

Näillä perustein hammastahna ei keskeytä paastoa.