Urheilukisat: Miksi lyhyiden matkojen juoksijattaret ovat sopusuhtaisia kaunottaria, mutta 3000 metrin tytöt laihoja luikeroita?

Kysytty

Urheilukisat: Miksi lyhyiden matkojen juoksijattaret ovat sopusuhtaisia kaunottaria, mutta 3000 metrin tytöt laihoja luikeroita?

Vastaus

Vastattu

Pikajuoksijat ovat yleensä lihaksikkaita ja kestävyysjuoksijat kevytrakenteisia. Pikajuoksijoilla on enemmän lihasmassaa, sillä sprinttimatkan räjähtävä lähtö ja kiihdytys vaatii suurta voimantuottoa. Pikajuoksussa tehdään työtä painovoimaa vastaan, jolloin turhan massan, erityisesti kehon rasvan, osuuden tulee olla pieni. Pikajuoksu vaatii vahvoja alavartalon lihaksia, mutta myös ylävartalon lihaksilla on merkitystä voimantuotossa tasapainottavana elementtinä.

Kestävyysjuoksussa lihaskuntoa tarvitaan mm. juoksutekniikan ja taloudellisen juoksun saavuttamiseksi. Esimerkiksi keskivartalon lihaksiston hallinta on tärkeää hyvän juoksuasennon säilyttämiseksi. Räjähtävän voiman aikaansaavia suuria lihaksia pitkillä juoksumatkoilla ei sen sijaan tarvita.

Lähde: Janne Alasalmi: Pikajuoksun lajianalyysi ja harjoittelun ohjelmointi (2006) VTE Alasalmi.pdf (jyu.fi)