Uintimatka 1100m. aika 30min. Montako metriä on uitu minuutissa. Käsittääkseni lasketaan 1100:30 mutta lukiolaiset sekotti pään ja nyt tarvii varmistusta:)

Kysytty

Uintimatka 1100m. aika 30min.
Montako metriä on uitu minuutissa.
Käsittääkseni lasketaan 1100:30 mutta lukiolaiset sekotti pään ja nyt tarvii varmistusta:)

Vastaus

Vastattu

Hei,

Sinulla on tiedossa matka=s, aika=t, haet vastausta nopeutta=v minuuteissa. Kappaleen nopeus voidaan laskea, kun tiedetään sen kulkema matka ja tuohon matkaan käytetty aika. Tällöin peruskaava nopeudelle on seuraava: v=s/t. Tästä kaavasta voit myös johtaa kaavat sekä matkalle (s=v*t) ja ajalle (t=s/v). Jos tarvitset nopeuden esimerkiksi kilometreinä tunneissa, niin sinun pitää muuntaa tiedossasi olevat suureet oikeaan muotoon.

Tarkempaa tietoa saat joko peruskoulun tai lukion oppikirjoista.

Ainakin seuraavissa nettisivustoilla on asiasta tietoa:

Nopeuden, ajan ja matkan laskukaava muistikolmion avulla (blogi)

Youtube linkki

matematiikkalehtisolmu (ensimmäinen kappale)