Tyttäreni nimi on Hulda. Mitä nimi tarkoittaa, ja koska nimipäivää voisi viettää? Pitääkö paikkaansa että Huldan nimipäivä on ollut 1800-luvulla 20.2 ennenkuin…

Kysytty

Tyttäreni nimi on Hulda. Mitä nimi tarkoittaa, ja koska nimipäivää voisi viettää? Pitääkö paikkaansa että Huldan nimipäivä on ollut 1800-luvulla 20.2 ennenkuin se poistettiin nimiallakasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäinen kirjoittaa Suuressa etunimikirjassaan, että pohjoismainen nimi Hulda tulee sanasta huld, joka tarkoittaa suopeaa, lempeää, hellää ja uskollista. Saksan kielen Huld merkitsee myös lempeyttä, suosiota, suloa, viehättävyyttä, uskollisuuden lupausta. Vuosina 1908-28 Hulda on ollut Suomen almanakassa tosiaan 20.2. Ortodoksisessa kalenterissa Hulda mainitaan toisena sunnuntaina ennen Kristuksen syntymää eli Pyhien esi-isien sunnuntaina.

39 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jo tuosta ortodoksien juhlasta voitte päätellä Huldan olevan raamatullinen nimi: Hulda oli naisprofeetta Jerusalemissa. Hulda oli Jerusalemin papiston vaatteidenvartijan vaimo, joka ennusti Jerusalemin tuhon. Hänen hautakumpunsa rauniot ovat edelleenkin nähtävillä siellä. Katso Vanhan testamentin Toinen aikakirja luku 34 jakeet 22-24

Hepreaksi Hulda tarkoittaa kärppää.