Tyttären poikamme sai nimen Kouta. Mitä tiedät kertoa nimestä?

Kysytty

Tyttären poikamme sai nimen Kouta. Mitä tiedät kertoa nimestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen murteiden sanakirjan mukaan kouta on mm. Kainuussa käytetty muoto yleiskielen verbistä koota.

- Niin kun heinäaijaksi pitäsik kouta, vähä sitä, että ruokoa että pystysih heinäntekkoon. Suomussalmi

- Tuo navetan kehikko pitäsi purkoo ja kouta oekeelle paekalleen. Sotkamo

koota - Koko artikkeli - Suomen murteiden sanakirja (kotus.fi)

Kotuksen nimineuvonta kertoi seuraavaa:

Etunimikirjoista ei tosiaan löydy tietoa nimestä Kouta. Nimi onkin uudehko: ennen 2000-lukua syntyneissä on muutamia yksittäisiä Kouta-nimisiä; enemmän nimeä on annettu 2000-luvulla, mutta se on yhä melko harvinainen. Suosio näyttää kuitenkin olevan nousussa. 2000-luvun ensikymmenellä syntyneissä on 9 Koutaa, 2010-luvulla syntyneissä 13 ja 2020-luvulla syntyneissä jo 10.

Nimi ei sisälly saamelaiseen nimipäiväkalenteriin. Se ei siis ole ainakaan perinteinen saamelainen nimi.

Kouta-alkuisia paikannimiä sekä Lapissa että jonkin verran myös etelämpänä. Nimien taustalla on todennäköisesti saamen sana, jonka merkitys on ’keski-, keskellä oleva’ (esimerkiksi pohjoissaamessa yhdyssanoissa esiintyvä guovda-). Toisaalta on ehdotettu, että joissain tapauksissa paikannimi voisi sisältää käärmettä merkitsevän sanan (esimerkiksi pohjoissaamen guovdi).

Kouta on myös japanilainen etunimi, jonka osat Behind the Name -sivuston mukaan tarkoittavat rauhaa ja suurta. Se näyttää olevan muutaman animehahmon nimi. Voisiko kiinnostus animeen ja muuhun japanilaiseen kulttuuriin olla syynä nimen nousevaan suosioon Suomessa?

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit