Tyttäremme sai kasteessa nimekseen Mira Josefina Otteliaana. Tiedän mitä Mira tarkoittaa, mutta haluaisin selvityksen noille kahdelle muulle nimelle. Nimet…

Kysytty

Tyttäremme sai kasteessa nimekseen Mira Josefina Otteliaana. Tiedän mitä Mira tarkoittaa, mutta haluaisin selvityksen noille kahdelle muulle nimelle. Nimet kulkevat kummankin suvussa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Josefina on sisarnimi Joosef- nimelle. Joosef tarkoittaa ’Jumala antaa lisää (lapsia)’ ja pohjautuu heprean verbiin ’jasaf’. Otteliana taas on sisarnimi Otto- nimelle, joka on lyhentymä muinaissaksalaisista Od ja Ot-alkuisista nimistä. Od tarkoittaa ’omaisuus, rikkaus, tilanomistaja, varakas mies’. Lisää etunimistä kirjoissa Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja ; Vilkuna, Kustaa: Etunimet.