Työstämme pientä luontopolkua vierasvenesataman yhteyteen. Pieni vierasvenesatama sijaitsee Turunmaan ulkosaaristossa Bödön saarella. Olemme tehneet lapsille…

Kysytty

Hei!
Työstämme pientä luontopolkua vierasvenesataman yhteyteen. Pieni vierasvenesatama sijaitsee Turunmaan ulkosaaristossa Bödön saarella. Olemme tehneet lapsille kilometrin pituisen luontopolun kymmenellä opasteella, ja nyt täydennämme sen aikuisille tarkoitetuilla tauluilla. Taulut esittelevät ulkosaariston luonnon erityispiirteitä tekstin ja kuvin. Opasteissa tekstit ovat sekä ruotsin- että suomenkielellä .
Haluaisimme jokaiseen opasteeseen asiatekstin lisäksi myös luontoaiheisen runon. Olemme löytäneet Eila Kivikk'ahon runon, jonka haluaisimme käyttää tässä yhteydessä. Näin ollen kysymme nyt, keneltä voisimme kysyä lupaa käyttää runon?

Vastaus

Vastattu

Kirjailijaliitto kertoo, että tekstin käytöstä sovitaan etukäteen kirjallisesti kirjailijan kanssa. Lupaa voi pyytää myös kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestön Sanaston kautta. Tässä tapauksessa, kun kirjailija on kuollut, tekijänoikeudet ovat mahdollisesti perikunnalla. Suosittelen kääntymään Sanaston puoleen. Kirjailijaliiton tietoa tekijänoikeudesta, https://kirjailijaliitto.fi/kirjailijalle/tekijanoikeus/ . Sanastolla on palvelu, jossa voi hakea kirjallisuuden käyttölupaa täällä, https://www.sanasto.fi/luvat/