Työskentelen koulunkäyntiavustajana ja törmäsin Brian Aldissin novelliin "Superlelut kestävät koko kesän". Novellin lopussa lukee että A.I. Tekoäly pohjautuu…

Kysytty

Hei,
Työskentelen koulunkäyntiavustajana ja törmäsin Brian Aldissin novelliin "Superlelut kestävät koko kesän". Novellin lopussa lukee että A.I. Tekoäly pohjautuu tähän ja kahteen muuhun Aldissin novelliin. Mitkä nämä kaksi muuta novellia on ja mistä ne löytyisi suomeksi? Tarkoituksena on siis lukea novellit ja sitten katsoa elokuva.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Novellia “Super-Toys Last All Summer Long” koskeva englanninkielisen Wikipedian artikkeli osoitteessa https://en.wikipedia.org/wiki/Super-Toys_Last_All_Summer_Long kertoo, että samaa teemaa käsitteleviä novelleja ovat Aldissin ”Super-Toys When Winter Comes” ja ”Super-Toys in Other Seasons”. Kyse on siis varmaankin juuri noista novelleista, joskin esimeriksi Internet Movie Database osoitteessa http://www.imdb.com/title/tt0212720/ mainitsee elokuvan perustuvan vain tuohon ensimmäiseen novelliin.

Näyttäisi siltä, ettei noita kahta muuta novellia ole suomennettu, sillä niitä ei löytynyt tietokannoista tai muistakaan tutkimistani lähteistä. Englanniksi tarinat löytyvät kokoelmasta ”Supertoys Last All Summer Long And Other Stories of Future Time”.

1 ääntä

Kommentit

Hei! Muistaakseni kirjoitin lukiossa kyllä novellin pohjalta esseen ja se oli suomeksi eli jostain se on löytynyt käännettynä. Suosittelen muuten, oli erittäin kiintoisa lukukokemus!