Tutustuin Lea Pulkkisen Tutkijan omakuva -teokseen. Se oli valtavan kiinnostava kuvaus tutkijan urasta kaikkine urakehitykseen vaikuttanaine kiemuroineen. Oman…

Kysytty

Tutustuin Lea Pulkkisen Tutkijan omakuva -teokseen. Se oli valtavan kiinnostava kuvaus tutkijan urasta kaikkine urakehitykseen vaikuttanaine kiemuroineen. Oman väitöskirjatyön rinnalla tähän oli kiinnostava perehtyä - tieteellisistä artikkeleista tai konferenssiesityksistä ei piirry näkyviin, mitä kaikkea muuta taustalla tapahtuukaan. Nälkä kasvoi syödessä. Mitä muita elämäkertoja tai uratarinakirjoja kannattaisi lukea seuraavaksi, jotta saisi lisää kurkistusluukkuja tutkijan työhön?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi seuraavissa elämäkertateoksissa on käsitelty tieteentekijöitä ja tutkijoita. Toivottavasti näistä löytyy sinulle mielenkiintoista luettavaa. Lisää tutkijoista ja tutkimusmaailmasta löytyviä teoksia voit hakea käyttämällä hakusanoja tieteentekijät, tiedemiehet, tiedenaiset, tutkijat ja tutkimustyö. Elämäkerrat on yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmässä luokiteltu luokkaan 99.1.

Monteil, Claudine (2022): Marie Curie ja tyttäret : nobelisteja, edelläkävijöitä, seikkailijoita
Salokoski, Juuso toim. (2020): Ilmari Susiluodon suuruuden laskuoppi
Uusitalo, Liisa (2019): Elämä sosioekonomistina : tutkijanainen muistelee
Koskimies, Aarne (2017): Alku uudelle elämälle : urani tiedemiehenä
Perko, Touko (2015): Mies, liekki ja unelma : nobelisti A. I. Virtasen elämäntyö