Turussa, Martin kaupunginosassa on Stålarminkatu. Onko ko. katu nimetty jonkun historiallisen henkilön mukaan? Jos on niin kuka hän oli, mitä merkittävää teki…

Kysytty

Turussa, Martin kaupunginosassa on Stålarminkatu. Onko ko. katu nimetty jonkun historiallisen henkilön mukaan? Jos on niin kuka hän oli, mitä merkittävää teki ja koska eli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Stålarminkatu (nimetty 1923, entinen Työläiskatu) liittyy Vaasa-kuninkaitten aikaan. Nimi valittiin Stålarm-suvun nimen säilyttämiseksi. Suvun kuuluisin jäsen Arvid Eerikinpoika (1549-1620) oli jonkin aikaa kuninkaallisen puolueen johtajana Suomessa ja tunnettu Turun linnan urheasta puolustamisesta. Arvid Stålarm toimi Klaus Flemingin kuoltua Suomen käskynhaltijana 1597-1602.

Lisää Arvid Stålarmista http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/257/

Lähde: Turun katuja ja toreja: nimistöhistoriaa keskiajalta nykypäivään (2011, s. 390)