Turun kaupunginkirjaston instagramissa oli jokin aika sitten ihanan inspiroiva video, jossa kirjastotyöntekijä esitteli linokaiverrusta ja -painantaa. Hän…

Kysytty

Turun kaupunginkirjaston instagramissa oli jokin aika sitten ihanan inspiroiva video, jossa kirjastotyöntekijä esitteli linokaiverrusta ja -painantaa. Hän muistaakseni painoi mallikuvan ihan vaan kopiopaperille, mutta mainitsi jonkin erityisen paperilaadun, jota siinä perinteisesti käytetään. En löydä videota enää, mutta kaipaisin tietoa siitä, minkä niminen paperi oli kyseessä ja mistä sitä voisi hankkia. Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En kyseistä videota löydä itsekään, mutta perinteisesti linopainannassa on käytetty japaninpaperia tai riisipaperia. Sitä näyttää löytyvän askarteluun keskittyvistä nettikaupoista, kuten sinelli.fi tai  suomenkuvataide.fi. Kivijalkakaupoista lähtisin Turusta etsimään sitä Presentosta (Kauppiaskatu 13, 20100 Turku),  mutta en sen valikoimasta ole aivan varma.

Jos haluat tarkemmin tutustua mitä on japaninpaperi, tästä linkistä hyvä yleiskattaus: Japaninpaperi – Wikipedia

Askartelu – Sinelli Oy – askartelutarvikkeiden verkkokauppa. Nyt yli 12 000 tuotenimikettä

Suomen askartelu ja kuvataide Oy - Kuvataide - linoväri,levyt ja paperi (suomenkuvataide.fi)

Askartelu- ja taidetarvike Presento | Askartelu Turku | Askartelutarvikkeet | Taidetarvikkeet