Tunnistaako kukaan taiteilijaa nimimerkillä Miko jossa oo kirjaimen päällä on heittomerkki. Löytyy kaksi taulua 1946 luvulta.

Kysytty

Tunnistaako kukaan taiteilijaa nimimerkillä Miko jossa oo kirjaimen päällä on heittomerkki. Löytyy kaksi taulua 1946 luvulta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikó on unkarilainen sukunimi, joten kyseessä voisi olla joku unkarilainen taiteilija.

En onnistunut löytämään signeerausta Mikó. Yksi vaihtoehto voisi olla Nandor Mikola. Unkarilaissyntyinen taiteilija oli syntynyt vuonna 1911. Hän oli alkuperäiseltä nimeltään Mikó Mikolajcsik Nándor Jósef. Hän muutti nimensä muotoon Nandor Josef Mikola vuonna 1936 muutettuaan Suomeen.

Selasin läpi kirjoja, joissa on Mikolan taulujen kuvia. Hän on käyttänyt erilaisia signeerauksia. Yleisimmin hän on käyttänyt koko nimeä Nandor J. Mikola. Joissain tauluissa signeeraus on lyhyempi muoto, pelkkää sanaa Mikó näissä ei ollut.

Lähteenä käytetty: Nandor J. Mikola: Akvarelli on elämäni (1980)