Tunnistaako joku vanhan sadun jossa tytön veljet taiottiin joutseniksi ja tyttö yrittää saada taian raukenemaan? Siinä toistui lause heliseekö lehmukseni, onko…

Kysytty

Tunnistaako joku vanhan sadun jossa tytön veljet taiottiin joutseniksi ja tyttö yrittää saada taian raukenemaan?

Siinä toistui lause heliseekö lehmukseni, onko herrani iloinen.

En ole kyllä varma oliko samassa sadussa nämä.

Vastaus

Vastattu

Ilkeä äitipuoli taikoo kuninkaantyttären yksitoista veljeä joutseniksi H.C. Andersenin sadussa Villijoutsenet. Sisar keksii keinon vapauttaa veljensä lumouksesta kutomalla heille paitoja nokkosista. Taika onnistuu kuitenkin vain, jos hän pysyttelee täysin puhumattomana niin kauan kunnes paidat ovat valmiit, joten lehmus- katkelma lienee jostain toisesta sadusta. Tunnistaisikohan joku lukijoista, mistä sadusta kyseinen lause on peräisin?

Villijoutsenet-sadun on julkaissut suomeksi mm. Otava 1990, Lasten keskus 1985 sekä Otava 2005 kokoelmassa H.C. Andersenin Satuaarteita.

1 ääntä

Kommentit

Lehmus-katkelma esiintyy ainakin ruotsalaisessa kansansadussa Lilla Rosa och Långa Leda, suomenkielisestä versiosta ei ole tietoa.
Ja osittain myös toki Astrid Lindgrenin sadussa Soittaako lehmus, laulaako satakieli, mutta se tuskin on tässä haettu satu.

... suomennettu ilmeisesti ainakin nimellä Pikku-Ruusu ja pitkä Liisa.