Tuli puhetta Juhannuksena Höyrylaiva Kurun uppoamisesta. Muistan joskus nähneeni kirjan, jossa oli matkustaja- ja miehistöluettelo.

Kysytty

Hei!
Tuli puhetta Juhannuksena Höyrylaiva Kurun uppoamisesta.
Muistan joskus nähneeni kirjan, jossa oli matkustaja- ja miehistöluettelo.
Olisiko mahdollista saada kyseiset luettelot.
Kiitos etukäteen avusta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Matkustajaluetteloita voi kysyä arkistoista. Kirjastolla ei ole kyseisen kaltaisia dokumentteja sellaisenaan hallussa.

Tampereen historiaa käsittelevällä Koskesta voimaa -sivustolla on melko tarkka kuvaus Kurun uppoamisesta ja miehistön sekä matkustajien demografiasta. Myös lähteet on merkitty tarkasti, joten niitä on helppo lähteä jäljittämään: https://www15.uta.fi//koskivoimaa/liikkuminen/1918-40/kuru4.html

Mahdollisesti myös Tampereen museokeskus Vapriikilla on hallussaan Kuruun liittyviä dokumentteja

Lisäys 30.6.2020:

Orvo Kärkösen teoksessa Näsijärven murhenäytelmä (1929) on lopussa lista onnettomuuden uhreista kunnittain.

0 ääntä

Kommentit

Kuru-laivan haaksirikossa menehtyneet: https://urly.fi/1Gad.
Tiedot uhreista ovat peräisin Orvo Kärkösen kirjasta "Näsijärven murhenäytelmä : 7.IX.1929" (Otto Andersinin kustannusliike, 1929).
Olavi Järvelän romaanissa "Haaksirikko Näsijärvellä" (Seinäjoen kirjapaino, 1976) on 106 uhrin kuvat.