Tuli mieleen tuosta kysymyksestä, jossa puhuttiin ohraleipäsanonnasta, että miten nykyään saa varmimmin ohrarieskaa? Olen itsekin sitä mieltä, että lämpimänä…

Kysytty

Tuli mieleen tuosta kysymyksestä, jossa puhuttiin ohraleipäsanonnasta, että miten nykyään saa varmimmin ohrarieskaa? Olen itsekin sitä mieltä, että lämpimänä voin kanssa se on todella hyvää, mutta siinä sanottiin, että sitä saa nykyään harvoin. En ole ihan viime aikoina sitä syönyt.

Vastaus

Vastattu

Kuopion ja Siilinjärven seudulla ohrarieskaa myy mm. Kuopion Kolmisopen K-Citymarket (Kurkelan tilan ohra 100 %). Ohrarieskaa voi kysellä myös paikallisista leipomoista ja konditorioista.

Ohrarieskaa voi valmistaa myös itse esim. seuraavalla ohjeella:

Röpörieska eli savolainen ohraryynirieska

Purkki luomupiimää
Kuppi rikottuja ohrasuurimoita
Puoli kuppia luomuohrajauhoja
2 tl suolaa
Reilu kourallinen luomukaurahiutaleita
Pari rkl voisulaa

Uuni 250 astetta

Kaada piimä kulhoon ja lisää joukkoon ohrasuurimot.
Peitä kannella ja laita turpoamaan jääkappiin yön yli.

Lisää aamulla muut aineet ja sekoita.
Kaada seos leivinpaperoidulle uuninpellille ja levittele noin sentin paksuiseksi.

Paista kullanruskeaksi, noin reilu puoli tuntia uunin keskitasossa.

Valmistusohjeen lähde: Röpörieska eli savolainen ohraryynirieska | Juuritasolla - Suomalaista ruokaa (hyvaakotimaasta.blogspot.com)