Toisinaan ulkomaisissa tv-sarjoissa ja elokuvissa on tilanteita, joissa ollaan menossa vihille. Ja hyvin usein silloin kysytään, onko jo käyty verikokeissa?…

Kysytty

Toisinaan ulkomaisissa tv-sarjoissa ja elokuvissa on tilanteita, joissa ollaan menossa vihille. Ja hyvin usein silloin kysytään, onko jo käyty verikokeissa?

Moniosainen kysymykseni kuuluukin;
-onko Suomessa koskaan ollut vastaavaa käytäntöä?
-mitä näistä verikokeista haetaan?
-entä jos verikoe osoittaa jotain kielteistä, pääseekö pari lainkaan vihille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdysvaltain avioliittolainsäädäntöä löytyy netistä esim. www.usmarriagelaws.com tai hyvä osavaltioittain haettava sivusto Google-haulla: "Marriage laws in the USA" (lainausmerkit hakuun mukaan). Testi on nykyään voimassa vain muutamissa osavaltioissa. Sillä testataan ainakin STD-tauteja (sexually transmitted diseases) eli sukupuoliteitse leviäviä tauteja, millä käytännössä on tarkoitettu syfilistä. Ennen penisilliinin yleistymistä se oli kohtalokas. Joskus on tutkittu myös vihurirokkoa, joka on haitallinen sikiölle alkuraskauden aikana. Mustalla väestöllä esiintyvää sirppisoluanemiaa testataan myös.
Osavaltioissa, joissa verikokeet vaaditaan, ei saa avioliittolupaa, ellei esitä todistusta testeistä. Emme selvää vastausta löytäneet siihen saako mennä naimisiin, jos testi on positiivinen.
Suomen avioliittolaki vuodelta 1929 10.§ 2. mom. kieltää menemästä naimisiin jos on mielisairas, kaatumatautinen tai sairastaa tarttuvassa vaiheessa olevaa sukupuolitautia. Myös kuuromykkä saa mennä naimisiin toisen (syntymä)kuuromykän kanssa vain erityisluvalla. 16 § 2. mom. määrätään, että kuulutuksia haettaessa kumppaneiden on annettava kirjoitus, jossa hän vakuuttaa, ettei em. esteitä ole. Siis oma vakuutus olisi riittänyt? (Nykyinen avioliittolaki on muuten vuodelta 1988).