Toimittaako posti kotiinkuljetuksena jos tilaa cd-levyjä ulkomailta? covid19 vuoksi toimituksia ei ollut. hinta. montko yhdellä hinnalla? voiko cd-levyjä…

Kysytty

toimittaako posti kotiinkuljetuksena jos tilaa cd-levyjä ulkomailta? covid19 vuoksi toimituksia ei ollut. hinta. montko yhdellä hinnalla? voiko cd-levyjä lainata kirjastosta jos ei itse pääse kirjastoon? mistä näkee leinattavat levyt? entä palautus?

Vastaus

Vastattu

Paljon ulkomailta cd-levyjä tilaava kollega tiesi kertoa, että toimitustavan voi tilatessa itse valita, jolloin kotiinkuljetuskin on mahdollinen. Postin lisäksi paketteja saattavat nykyään toimittaa monet muutkin kuljetuspalvelut. Postimaksun hinta määräytyy sen mukaan mikä on paketin paino (eli montako levyä tilaa) ja mistä maasta tilaa. Kaikista EU:n ulkopuolelta tulevista paketeista täytyy nimittäin maksaa tullimaksu, EU:n sisällä riittää pelkästään postimaksu.

Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat paketit täytyy tullata - Tulli

Näin ollen toimitustapa ja maksut ovat tapauskohtaisia.

Pääkaupunkiseudun kirjastojen kokoelmissa olevat lainattavat cd-levyt näet Helmet-verkkokirjastosta: Helmet

Jos kirjastossa käynti on hankalaa iän, sairauden, vamman tai liikuntaesteen takia, voi liittyä Kotikirjaston asiakkaaksi ja tällöin on mahdollista saada aineistoa suoraan kotiin kuljetettuna. Halutessaan voi rekisteröityä myös joustoasiakkaaksi ja valtuuttaa jonkun toisen asioimaan puolestaan kirjastossa. Kotikirjastosta ja joustoasikkuudesta löydät lisää tietoa näistä linkeistä:

Kotipalvelu ja joustoasiakkuus | Helmet

Joustoasiakkuus helpottaa asiointia, kun ei pääse kirjastoon | Helmet

0 ääntä

Kommentit

Varoitus: minkä tahansa tavaran tilaaminen EU:n ulkopuolelta voi osoittautua hankalaksi ja kalliiksi. Varaudu pitkiin toimitusaikoihin ja siihen, että postilta ei saa armoa säilytysajan pituuteen, jos selvittely jostain syystä kestää. Jopa lahjan vastaanottaminen niistä maista vaatii tullauksen, Jos lahjan vastaanottaja on esim. perhe eikä yksi ainoa henkilö, asia monimutkaistuu. Lue ohjeet tarkkaan ja mieti, kannattaako.