Toimiko Jääskessä julkinen kirjasto ennen sotia? Missä? Missä toimi Ruokolahden ensimmäinen kirjasto? Imatran?

Kysytty

Toimiko Jääskessä julkinen kirjasto ennen sotia? Missä? Missä toimi Ruokolahden ensimmäinen kirjasto? Imatran?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Leo Schaedewitzin kirjassa Suomen kansankirjastot (Kansanvalistusseura, 1903) mainitaan seuraavat Jääsken kunnan kirjastot: Ahvolan kylän kirjasto (perustettu 1895), Enson tehtaan kirjasto (1891), Hirslammen kylän kirjasto (1898), Konnun kulmakunnan kirjasto (1897), Kunnan kirjasto (1872), Kuurnanpohjan & Kärttälän kirjasto (1901), Laitilan kylän kirjasto (1898) ja Räikkölän kylän kirjasto (1898).

Kansanvalistus ja kirjastolehdessä 1928 mainitaan kuitenkin, että Jääskeen oli perustettu kirjasto jo vuonna 1846, jonka suora jatkoa tuo (oletettavasti edellä mainittu 1872 perustettu) kantakirjasto oli. Alussa kantakirjasto näyttäisi sijainneen 1870-luvulla pitäjäntuvalla.

Lisätietoa löytyy Jääsken kirja -teoksesta (Jääski-säätiö, 1966)

Ruokolahden ensimmäisen lainakirjaston perustivat "eräät yhteistä hyvää harrastavat säätyhenkilöt" 1861. Vuonna 1888 avattiin kunnankirjasto, johon oli kerätty varoja arpajaisilla.

Ruokolahdessa oli 1900-luvun alussa seuraavat kirjastot: Imatran nuorisoseuran kirjasto (perustettu ?), Immalan sahan kirjasto (1900), Kotaniemen kylän kirjasto (1899), Pellisenrannan nuorisoseuran kirjasto (1902), Pohja-Lankilan (juomalakkoyhdistyksen) kirjasto (1900), Ruokolahden kirjasto (Pyhäkoulun) (1897), Soinilan kylän kirjasto (1896), Tainionkosken VPK:n kirjasto (1897), Vaittilan kirjasto (1887), Äitisaaren kirjasto (1885).

Kirjastojen tarkkoja sijainteja en valitettavasti onnistunut paikantamaan.