Tiimalasia käytettiin kirkoissa papin saarnan mittaamiseen. Kuinka tiimalasi mittasi aikaa? Käännettiinkö laseja vuorotellen, vai yhtä aikaa? Oliko laseissa…

Kysytty

Tiimalasia käytettiin kirkoissa papin saarnan mittaamiseen. Kuinka tiimalasi mittasi aikaa? Käännettiinkö laseja vuorotellen, vai yhtä aikaa? Oliko laseissa erilaista hiekkaa, pienijakoisempaa ja karkeampaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Hiekkakellon muodostaa kaksi ohuen kaulan yhdistämää, sipulinmuotoista lasiastiaa, joista ylemmässä on sopiva määrä hyvin ohutta hiekkaa, niin että kuluu määrätty aika sen vuotamiseen toiseen alempaan." (Suomen kelloseppä, 6/1930)

Joissain kirkoissa saarnastuolien yhteydessä olleita tiimalaseja oli vain yksi, joissain kaksi tai kolmekin. Jos laseja oli enemmän kuin yksi, ne osoittivat eri pituista aikaa: "Saarnastuolilla on -- nuo ennen yleisesti käytännössä olleet tunnin, 1/2 tunnin ja 1/4 tunnin aikaa osoittavat tiimalasit." (Messukylän pitäjä ja sen kirkko. –Tampereen Uutiset, 23.6.1893)