Tietoa savitiilien valmistamisesta, lyömisestä ja polttamisesta kotioloissa. Kirjallisuusviitteitä siis!

Kysytty

Tietoa savitiilien valmistamisesta, lyömisestä ja polttamisesta kotioloissa.
Kirjallisuusviitteitä siis!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei-teollisesta savitiilien valmistuksesta löytyy aika vähän käytännön tietoa. Olemme tarkistaneet korkeakoulukirjastojen kokoelmaluettelot, lehtiartikkelitietokannat Aleksin, Katin ja Arton sekä Lappeenrannan maakuntakirjaston omat kokoelmat.

Voisitte tutustua seuraaviin kirjoihin:
Vuorela, Toivo: Suomalainen kansankulttuuri (1975), Keksintöjen kirja osa 8(1938), Suuri taitokirja (1965), Volhard, Franz: Savirakentaminen (1994), Spectrum tietokeskus osa 12 (1980). Lisäksi Museoaviisi (1992): 1-2, s.16-21 sisältää artikkelin: Kalkinpolttajan ja savitiilentekijän kertomaa Alatorniolta.