Tietoa ja historiaa kauppallisista lainakirjastoista?

Kysytty

Tietoa ja historiaa kauppallisista lainakirjastoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilkka Mäkinen on tehnyt väitöskirjan: "Nödvändighet af LainaKirjasto" : modernin lukuhalun tulo Suomeen ja lukemisen instituutiot / Julkaisutiedot Helsinki : Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1997 Väitöskirja, Tampereen yliopisto.
http://www.uta.fi/laitokset/kirjasto/vaitokset/1997/32.html

Helsingin Sanomat 8.9.1997 kirjoittaa väitöskirjasta mm. seuraavasti: "Ilkka Mäkinen kirjaa perusteellisesti lukuhalun todelliset, kuvitellut, pelätyt tai toivotut ilmaukset Suomessa kansankirjastojen yleistymiseen 1870-luvulle asti ja summittaisesti nykyhetkeen. Ylempien luokkien suljetut lukuseurat erosivat kaupallisista maksullisista kirjastoista ja kansalle tarkoitetuista holhoavista lainakirjastoista."

Kannattaa siis tutustua Mäkisen väitöskirjaan.

Ruotsista mieleen muistuu Åren kaupunginkirjaston yksityistäminen. Helsingin Sanomat on kirjoittanut tästä 12.10.1990, 29.8.1990, 20.3.1991 ja 11.10.1996
Åressa yksityistäminen toimi pari vuotta kunnes kunta otti kirjaston jälleen hoitoonsa. Kirjojen lainaaminen Åressa oli kuitenkin ilmaista, maksullisuus koski muita palveluja.