Tieteessä on viitteitä että tulevaisuus vaikuttaa menneisyyteen. Mitä voit kertoa tästä?

Kysytty

Tieteessä on viitteitä että tulevaisuus vaikuttaa menneisyyteen. Mitä voit kertoa tästä?

Vastaus

Vastattu

Ilmiön - tai oletetun ilmiön - nimi on retrokausaliteetti. Asiaa ovat pohtineet lähinnä filosofit ja fyysikot. Esimerkiksi Huw Price on käsitellyt aihetta teoksessaan Time's Arrow and Archimedes' Point (kirja löytyy mm. Turun yliopiston kirjastosta). Lisää aiheesta löytyy Wikipedia-artikkelista https://en.wikipedia.org/wiki/Retrocausality