Tietääkseni Hämeenlinnan kirjastolla on käytössä aurinkoenergiajärjestelmä. Olisiko teillä tietoa tuotetaanko myös muilla kirjastoilla aurinkoenergiaa ja onko…

Kysytty

Moi, tietääkseni Hämeenlinnan kirjastolla on käytössä aurinkoenergiajärjestelmä. Olisiko teillä tietoa tuotetaanko myös muilla kirjastoilla aurinkoenergiaa ja onko olemassa "aurinkoenergiavastaava", joka on perehtynyt energian tuoton seurantaan? Voiko kirjaston aurinkoenergiajärjestelmä toimia myös ilman sähköverkon sähköä erillisenä itsenäisenä rakennuksen energialähteenä eli saako järjestelmästä varavoimaa? Terveisin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hämeenlinnan pääkirjaston katolle asennettiin peruskorjauksen yhteydessä 30 aurinkopaneelia, jotka tuottavat energiaa yhteensä noin 10 MWh vuodessaAurinkoenergiajärjestelmä tuottaa reilut 2 % kiinteistön kokonaissähköntarpeesta.

Kirjaston aurinkoenergiajärjestelmässä ei ole akkua, se ei toimi ilman verkkovirtaa. Järjestelmän toiminta lakkaa sähkökatkon aikana turvallisuussyistä. Kirjasto ei siis pysty toimimaan pelkän aurinkoenergian varassa.

Kirjastossa ei ole nimettyä energia-asiantuntijaa. Tarkemmat tiedot aurinkopaneelien tuotosta on saatu Hämeenlinnan kaupungin energia-asiantuntijalta, joka työskentelee toimitilahallinnosta ja kiinteistöpalveluista vastaavassa tilapalveluissa.

Hämeenlinnan pääkirjaston aurinkovoimalan tuotantoa voi seurata kirjaston asiakastilassa sijaitsevalta infonäytöltä. Tuotantotiedot ovat nähtävissä myös kaupungin verkkosivuilla: Energiatehokkuus kaupungin kiinteistöissä

Aurinkopaneeleja on käytössä monissa kirjastoissa ja myös kirjastoautoissa. Kattavaa selvitystä siitä, missä kirjastoissa aurinkoenergiaa käytetään, ei löytynyt.

Yleisten kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle -hanke toteutti syksyllä 2020 kyselyn kirjastojen ympäristötoimista. Raportin mukaan 25 prosentilla kyselyyn vastanneista kirjastoista oli ympäristövastaava. (Harri Sahavirta, Leila Sonkkanen: Raportti: Yleisten kirjastojen ympäristötietoisuus 2020-luvulle)

Kirjastot.fi-sivuston Vihreä kirjasto -sivuilla voi seurata ympäristötyön edistämistä kirjastoissa ja siihen liittyviä hankkeita.