Tietääkö kukaan miten menee kellokasporo-laulun sanat? Itse muistan vain joiku osan -uua luua halinnaluua halinnaluua uuaalili. Laulussa puhutaan silkistä ja…

Kysytty

Tietääkö kukaan miten menee kellokasporo-laulun sanat?
Itse muistan vain joiku osan -uua luua halinnaluua halinnaluua uuaalili. Laulussa puhutaan silkistä ja hilkasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Laulun nimi on Juokse Kellokas ja sanat ovat seuravanlaiset:

Juokse kellokas
outamaita ja auvikoita kellokas, poroni, laukota noita. huu-a luu-a halinna luua halinna luua huu-a-i-lii.

laulun kuulen tunturituulen, kultani kutsuna jo kuulen sen. huua luua halinna luua, halinna luua huuailii.

kello kilkkaa, jo valo vilkkaa, kellokas, hälle on silkki ja hilkka. huua luua halinna luua, halinna luua huuailii. Laulu lienee joiku Utsjoelta ja ollut Koulun musiikki 8-9 oppikirjasssa.

64 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Onkohan kenelläkään tietoa, onko tähän lauluun/joikuun alkuperäisiä saamenkielisiä sanoja jossain?

laulukirjassa Kultaiset koululaulut 70-luvulta nykypäivään on Juokse Kellokas / Boazobigálus joikuun saamenkieliset sanat.

Tämä tuo muistoja lapsuudesta, kun tätä koulussa laulettiin suomeksi että saameksi.