Tiedustelisin vanhoista vesivoimaloista. En tarkoita isoja, vaan pieniä, jotka antoivat sähköä Suomen teollistumisen vaiheessa. Noita varmasti lienee vielä…

Kysytty

Moi

Tiedustelisin vanhoista vesivoimaloista. En tarkoita isoja, vaan pieniä, jotka antoivat sähköä Suomen teollistumisen vaiheessa.

Noita varmasti lienee vielä käytössäkin varmasti. Moni vaatisi varmasti modernisointia.

Eli kysymys kuuluu. Voisitteko selvittää kaikki Etelä-Suomen koskissa sijaitsevat pienvoimalat? Olisin myös kiinnostunut vanhoista mikro-voimaloista, jotka kykenivät tuottamaan sähköä esim. Maanviljelijän tarpeisiin.

Voisin kesällä katsoa paikkoja, kun enemmän autoilee Suomessa.

Mikko

Vastaus

Vastattu

Kaikista pienvesivoimaloista ei löydy tietoa, mutta Wikipediasta löytyy luettelo Suomen vesivoimaloista, myös joistain pienistä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_vesivoimalaitoksista#Minivesivoimalat_(alle_1_MW)

Lisää tietoa pienistä ja/tai vanhoista vesivoimaloista:

Yksityishenkilön laatima kartta Suomen vesivoimaloista

Kalatalousvelvoitteista

Kulttuurihistoriallisesti arvokkaista voimaloista

Pienvesivoimaloista yleisesti