Tiedustelisin, kuinka suosittuja Leena Lehtolaisen kirjat ovat. Onko hän esimerkiksi kymmenen lainatuimman suomalaisen dekkarikirjailijan joukossa ? Jos…

Kysytty

Tiedustelisin, kuinka suosittuja Leena Lehtolaisen kirjat ovat. Onko hän esimerkiksi kymmenen lainatuimman suomalaisen dekkarikirjailijan joukossa ? Jos mitenkään mahdollista niin minua kiinnostaisi myös tieto, kuinka paljon Kuparisydäntä on lainattu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leena Lehtolaisen kirjat ovat hyvin suosittuja. Uskoisin hänen olevan yksi lainatuimmista suomalaisista dekkarikirjailijoista. Siitä kertoo esim. se, että pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen vuoden 2007 lainatuimpien aikuisten kirjojen luettelossa on viisi Lehtolaisen kirjaa (Viimeinen kesäyö, Rivo satakieli, Luonas en ollutkaan, Jonain onnellisena päivänä, Kun luulit unohtaneesi). Hänen kirjojaan myös varataan paljon kirjastoista: luettelossa Helmet-kirjastojen halutuin aineisto 12.3.2008 on kaunokirjallisuuden luettelossa Lehtolaisen Luonas en ollutkaan sijalla 14.:
http://www.lib.hel.fi/Page/64e3e456-6d5f-4b5f-9916-f01ef6cbb1e4.aspx

Lehtolaisen Kuparisydän-kirjasta on otettu useita painoksia: kymmenes painos ilmestyi vuonna 2007. Kirjastoissa on kaikkia painoksia, ja kirjoja on myös jo huonokuntoisina jouduttu poistamaan. Siksi on mahdotonta saada selville, paljonko kirjaa on lainattu. Helmet-kirjastoissa on tällä hetkellä Kuparisydäntä eri painoksina 166 kappaletta. Vanhimmilla painoksilla on lainoja useita kymmeniä kirjaa kohden ja uusimmillakin varsin paljon.

Tietoa Leena Lehtolaisesta löytyy mm. Helsingin kaupunginkirjaston suomalaisia nykykirjailijoita esittelevän Sanojen aika –tietokannan kautta:
http://kirjailijat.kirjastot.fi/fi-FI/