Tiedustelen löytyykö teiltä sellaista lakimiesmatrikkelia, jossa olisi kuva Fredrik Grönroosista, hän vaikutti Raahessa v.1980 -1913 ?, josta hän siirtyi…

Kysytty

Tiedustelen löytyykö teiltä sellaista lakimiesmatrikkelia, jossa olisi
kuva Fredrik Grönroosista, hän vaikutti Raahessa v.1980 -1913 ?,
josta hän siirtyi Ilmajoen tuomiokunnan tuomariksi, todennäköisesti
äidinkieli oli ruotsi. syntymäaikaa en tideä , mutta lakim. matrikkeleitahan luettelonne mukaan on tuolta ajalta olemassa. Lakim.liitossa ei vanhoja matrikkeleita enää ole.
Kuva tarvittaisiin raahen purjehdusseuran historiikkia varten

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhoista matrikkeleista (1909, 1926) kuvia ei valitettavasti löydy.

Kyseessä lienee

Fredrik Edvard Grönroos, syntynyt Kristiinankaupungissa 27.9.1849, ylioppilas 19.6.1868, tuomarin tutkinto 13.12.1872, varatuomari 31.5.1876, kuollut Seinäjoella 12.11.1920

Grönroos toimi vuosina 1884-1890 mm. Vaasan hovioikeudessa suomen kielen kääntäjänä, joten hän lienee ollut vahva molemmissa kotimaisissa kielissä (mitä tietysti edellytti hänen myöhempi toimintansa tuomarinakin ymmärtääkseni vahvasti suomenkielisellä alueella).

Grönroos toimi noin vuoteen 1914 Saloisten tuomiokunnan tuomarina (alueeseen kuuluivat Saloisten pitäjä, Salon ja Vihannin kappelit, Pyhäjoen pitäjä, Merijärven kappeli, Oulaisten pitäjä, Kalajoen ja Alavieskan pitäjät, Raution kappeli sekä Ylivieskan ja Sievin pitäjät),
sen jälkeen Ilmajoen tuomiokunnan tuomarina (tähän alueeseen kuuluivat seuraavat pitäjät: Ilmajoki, Seinäjoki, Isokyrö, Ylistaro, Kauhajoki, Kurikka, Jalasjärvi ja Peräseinäjoki).

Raahessa hän toimi lisäksi Nordiska aktiebanken -nimisen pankin tarkastajana tarkastajana (kontrollent).

Löytyisikö näiden alueiden paikallishistorioista hänen kuvaansa?