Tiedotusvälineissä tulee tämän tästä esiin sana mikromuovi. Miksi ne on määritelty 5 mm kokoisiksi?

Kysytty

Tiedotusvälineissä tulee tämän tästä esiin sana mikromuovi. Mikromuoviosasten koko on joka paikassa mainittu olevan 5 mm (siis millimetriä!) mikromuovi?

Missä sen koko on virallisesti määritelty? Kaikki lähteet näyttävän siteeraavansa vain toisiaan. Kehä kiertää.

Voiko 5 millimetriä olla 5 mikrometriä tai mikä tahansa millimetrin osa?

Tuntuu hullulta, että 5 mm kokoiset osaset tunkeutuisivat jotakin kautta ihmisaivoihin asti. tai siirtyvät istukan läpi sikiöihin.

Siis mistä löytyy mikromuovin virallinen määritelmä?

Haluaisin tietää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Määritelmä, jonka mukaan mikromuovit ovat halkaisijaltaan enintään 5 mm kokoisia, on alunperin peräisin NOAA:n (National Oceanic and Atmospheric Administration) vuoden 2008 kansainvälisestä mikromuoveja käsittelevästä työpajasta. Työpajan raportissa kerrotaan, että 5 mm valittiin ylärajaksi, jotta tutkimuksessa ja päätöksenteossa voidaan kiinnittää huomio muoviroskaan, jolla on muita ekologisia vaikutuksia kuin suuremmalle muoviroskalle ominainen ruoansulatuskanavien tukkeutuminen; tällainen vaikutus on muun muassa muovin laajamittainen kertyminen kudokseen.

Peruste määritelmälle on siis ennen kaikkea toiminnallinen: mikromuovit määritellään alle 5 mm kokoisiksi, koska tämän mittaluokan muoviroska tekee ympäristössä tiettyjä huomionarvoisia asioita, jotka ovat kyseiselle mittaluokalle ominaisia. Tämä kokoluokka muodostui jokseenkin yleisesti hyväksytyksi määritelmäksi, mutta kaikki eivät kuitenkaan pidä sitä ainakaan tyhjentävän hyödyllisenä tai yhtenäisenä kategoriana. Esimerkiksi usein erotellaan enintään 100 tai 1000 nm kokoiset (määritelmästä riippuen) "nanomuovit" mikromuovien alakategoriana johtuen sen joistain väitetyistä ominaisuuksista, joita suuremmat mikromuovit eivät jaa.

Lähteitä:

Arthur, C., Baker. J & Bamford, H. (2009): "Proceedings of the
international research workshop on the occurence, effects and
fate of microplastic marine debris, September 9-11, 2008". National Oceanic and Atmospheric Administration. https://repository.library.noaa.gov/view/noaa/2509.

Frias, J.P.G.L. & Nash, R. (2019): "Microplastics: Finding a consensus on the definition". Marine Pollution Bulletin Volume 138 , January 2019, s. 145-147. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0025326X18307999

European Chemicals Agency. "Microplastics". https://echa.europa.eu/hot-topics/microplastics

National Oceanic and Atmospheric Administration. "What are microplastics?" https://oceanservice.noaa.gov/facts/microplastics.html