Tiedetäänkö mistä egyptiläiset ovat saaneet ihmeellistä trona-suolaansa?Sitä käytettiin muumioinnin apuvälineenä.

Kysytty

Tiedetäänkö mistä egyptiläiset ovat saaneet ihmeellistä trona-suolaansa?Sitä käytettiin muumioinnin apuvälineenä.

Vastaus

Vastattu

Muumioitavan eli palsamoitavan ruumiin kuivattamiseen egyptiläiset käyttivät natronia. Natron on luonnollinen, emäksinen suola, joka sisältää natriumbikarbonaattia sekä muita natriumyhdisteitä, ja sitä voitiin löytää esimerkiksi kuivuneiden järvien pohja-alueilta.

Lähteet: Resepti 3 500 vuoden takaa: Näin Egyptissä muumioitiin kasvot | Yle

Kuinka ruokasooda on keksitty ja kuinka sitä on keksitty alkaa käyttää leivonnassa? | Kysy kirjastonhoitajalta (kirjastot.fi)

0 ääntä

Kommentit

Muutama vuosi sitten tuli TV:stä dokumentti, jossa suoritettiin muumiointi täysin vanhojen egyptiläisten tyyliin. Se oli joku kokeilu ja siinä ruumiin kuivatukseen käytettin tuota natron-suolaa. Oli muutaman kuukauden natronissa, niin ruumis oli täysin kuivunut ja muumioitunut. En muista mikä ohjelma tai elokuva oli, mutta varmaan netistä löytyy.