Terveiset täältä Turusta. Kirjoittaessani Pekka Huuskosen elämäntarinaa, on myös Ruhalan historia alkanut kiinnostaa. Jostain luin, että Ruoveden postista…

Kysytty

Terveiset täältä Turusta. Kirjoittaessani Pekka Huuskosen elämäntarinaa, on myös Ruhalan historia alkanut kiinnostaa. Jostain luin, että Ruoveden postista olisi 100-vuotishistoriikki? Jos näin on, voisiko sitä lainata tänne Turkuun? Mahtaisiko Ruhalan kylästä olla aineistoa kirjastossanne?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupungin pääkirjaston http://www.turku.fi/kirjasto kokoelmista löytyy aiheeseen liittyen teos Ruovesi ennen ja nyt (1992). Teoksessa on oma lukunsa Kautun ja Ruhalan kylistä. Lisäksi kokoelmiin kuuluu Ruoveteen liittyen kirjasarjan Vanhan Ruoveden historia osat 3,6,1: Ähtärin historia 1865-1918; 3,6,2: Ähtärin historia 1918-1980; 3,5,1: Kurun historia 1867-1918; 3,4,1: Vilppulan ja Pohjaslahden historia 1866-1918; 3,4,2: Vilppulan ja Pohjaslahden historia 1918-1980; 3:1: Virrat 1860-luvulta 1970-luvulle; 3:2: Multian historia 1866-1975; 3:3,1: Keuruun ja Pihlaveden historia 1860-1917 sekä 2:1: Kuru, Pohjaslahti, Ruovesi, Vilppula ja Virrat isostavihasta 1860-luvulle. Kyseinen sarja kuuluu varastokokoelmiin, mutta on sieltä tilattavissa lainattavaksi. Lisäksi varastosta on tilattavissa teos Ruoveden muistojulkaisusarja 3: Runoilijan tien varrelta: kirjailijoita Ruovedeltä (1956).

Ruoveden kunnankirjastosta http://ruovesi.kirjas.to/ ja Tampereen kaupunginkirjastosta http://kirjasto.tampere.fi/Piki?formid=find2 löytyy useita kirjoja Ruoveden paikallishistoriasta. Kirjoja voi etsiä esimerkiksi asiasanahaulla käyttäen sanoja Ruovesi ja historia. Näistä kirjastoista löytyy mm. lähellä Ruhalan kylää sijaitsevan Väärinmajan koulun historiikki Väärin koulut ja koulumuistot 1903-2003 (2006) sekä Jaakko Tuulasvaaran kirja Ruoveden kunta 1865-1965 (1965), joka kuuluu myös Åbo akademin kirjaston kokoelmiin. Ruoveden postin 100-vuotishistoriikki löytyy Postimuseon kirjastosta Helsingistä nimellä Ruoveden posti 100 vuotta 4.7.1977. Historiikki on kymmensivuinen. Edellä mainituista kirjastoista voi tehdä maksullisen kaukolainapyynnön Turkuun, mikäli hakemianne teoksia ei löydy Turun kaupunginkirjaston tai turkulaisten korkeakoulukirjastojen kokoelmista.