Puurolusikan rajat puurokupin veden pinnassa

Kysytty

Tervehdys! Miten on mahdollista, laitan puurolusikan puurokippoon syönnin jälkeen ns. likoamaan vedellä täytettyyn syöntikippoon. Jonkin ajan kuluttua kupissa olevan lusikan pesän äärirajat piirtyvät kupissa olevan veden pintaan varsin tarkkarajaisesti. Tämä tapahtuu ilmeisesti joka kerta kun kippoa liotetaan yhdessä lusikan kanssa. Mikä ihmeen ilmiö kuvan voi tehdä. Se ei ole heijastus, vaan pinnassa on kuvio ikäänkuin hienojakoisesta puurosta muodostunut. Kuvakin on.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Puurolusikan muoto veden pinnassa lienee muodostunut pienistä ilmakuplista. Veteenhän on aina sitoutunut kaasuja, kuten happea ja typpeä. Kun vettä on laskettu hanasta astiaan, jonkin ajan kuluttua kaasut alkavat irrota vedestä ja muodostavat kuplia. Kuplia on ehkä ensin muotoutunut lusikan alapuolelle, mistä ne sitten hiljalleen ovat nousseet veden pintaan ja muodostaneet lusikan kuvion. Vedessä kelluvat asiat voivat vetää toisiaan puoleensa, joten kuplat ovat voineet vetää puoleensa myös puurohitusia.

Kuplista vedessä: https://www.scientificamerican.com/article/why-do-bubbles-form-if-a/

Kelluvien esineiden käyttäytymisestä vedessä: https://en.wikipedia.org/wiki/Cheerios_effect