Romaanit tai muut kaunokirjalliset teokset, joissa käsitellään Porkkalan Parenteesia ihmisläheisesti

Kysytty

Tervehdys!
Kirjoitan Kirkkonummelle sijoittuvaa romaania.
Siinä mielessä haluaisin tietää mahdolliset romaanit tai muut kaunokirjalliset teokset, joissa käsitellään Porkkalan Parenteesia ihmisläheisesti. Leskisen ja Silvastin teos minulla jo on.

Vastaus

Vastattu

Porkkalan parenteesia käsitteleviä teoksia löytyy enimmäkseen tietokirjoista, kuten mainitsemasi Jari Leskisen ja Pekka Silvastin teoksesta Suljettu aika: Porkkala Neuvostoliiton sotilaallisena tukikohtana vuosina 1944–1956 (2001).

Aiheeseen liittyen löytyy myös muutama romaani:

  • Leino, Olle (suom. Juha Virkkunen ja Inkeri Lamér): Porkkala - Lupaus paluusta (Herren prövar blott). Schildt 1997.
  • Vapaavalta, Pirkko: Tilapäisesti poissaoleva : muistikuvia lapsuuden ja nuoruuden ajoilta. Books on Demand, 2012.
  • Willebrand, Rita von: Niin heidän kävi. 1949.
  • Lipponen, Simo T. A. : Punalippu Porkkalasta : Partioromaani vaaran vuosien ja Porkkalan vuokra-alueen ajoilta. Partiokirjasto 9. 1996

Tässä lisäksi muutama poiminta tietokirjoista:

  • Björkman, Sten: Käännekohta : Porkkala ja Espoo 1944 - 1956 (2006)
  • Brunila, Kai (suom. Pekka Silvast) : Porkkalan kohtalot (1986)
  • Selén, Lena : Porkkala - Ennen, jälkeen ja parenteesin aikaan (2000)
  • Selén, Lena : Porkkala-Udd : Elämää vuokra-ajan käänteissä (2010)

Kirkkonummen kirjastotalo Fyyrissä on varsin kattava Kirkkonummi-aiheinen hylly sekä paikallishistoriaan keskittyvä kotiseutukokoelma, joihin kannattaa tulla tutustumaan paikan päälle.