Tervehdys! Etsisin tietoja vuoden 1918 tiimoilta Tampereen puhdistustoimien osalta. Heti antautumisen jälkeen, punavangit siirrettiin erinäisin rakennuksiin…

Kysytty

Tervehdys!

Etsisin tietoja vuoden 1918 tiimoilta Tampereen puhdistustoimien osalta. Heti antautumisen jälkeen, punavangit siirrettiin erinäisin rakennuksiin odottamaan siirtoa vankileireille, kotiin, työtehtäviin jne. Odotustilanne ahtaissa oloissa ja epävarmuudessa oli varsin hermoille käypää niin vankien kuin vangittujen osalta. Tapahtumat purkautuivat itsemurhiksi ja teloituksiksi.
1) Löytyykö teillä aineistoa ko. tapahtumista nimenomaan tässä odotusvaiheessa? Erityisesti etsin tietoa Tullin / rautatieaseman peltimakasiinien osalta kuuluviin tapahtumiin (mm.venäläisten teloitukset kuularuiskulla ja myös punavankien) ja Aaltosen kenkätehtaan tapahtumien osalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olette jo aika paljon käynyt aineistoa läpi, joten Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmista ei taida tässä tilanteessa olla suurta apua eli se mitä pystymme teille tarjoamaan on jo varmaankin ennestään tuttua. Meillä on kirjastossa käytössä ARTO-tietokanta, josta voi etsiä lehtiartikkeliviitteitä. Sieltä voisi löytyä jotakin teitä kiinnostavaa. Kannattaa tulla kirjastoon käyttämään sitä. Artoon on luetteloitu paljon paikallisia lehtiä, joten se voisi olla hyvä tiedonlähde. Työväenliikkeen kirjastosta voisi olla myös apua. Sen verkkosivut löytyvät osoitteesta http://www.tsl.fi/~perinne/tlk/ ja sieltä löytää yhteystietoja ja muuta tietoa heidän kokoelmistaan. Tampereen kaupunginarkistosta saattaa myös löytyä aineistoa ko. asiasta. Mervi Kaarninen on etevä tutkija Tampereella ja hän on tutkinut myös punaisten vaiheita Tampereen historiassa ja häneen voisi ottaa yhteyttä ja saada ehkä vinkkejä hyvästä lähdemateriaalista. Hänen sähköpostiosoitteensa on mervi.kaarninen@uta.fi