Tervehdys! Arja Pikkupeuran suomennoksessa Ljudmila Ulitskajan kertomuskokoelmassa Sielun ruumiis on kertomus Mies vuoristomaisemassa. Siinä Tolik löytää…

Kysytty

Tervehdys!
Arja Pikkupeuran suomennoksessa Ljudmila Ulitskajan kertomuskokoelmassa Sielun ruumiis on kertomus Mies vuoristomaisemassa. Siinä Tolik löytää valokuvaajan jäämistöstä kummallisen kapineen. Valokuvaajien maailmassa hänelle selviää, että kyseessä on visiiri. Mitä visiiri valokuvauksen maailmassa tarkoittaa/ on tarkoittanut? Googlen lähteet vaikenevat. Google tuntee sen vain arvonimenä ja laivan keulan osana. Kumpaakaan niistä kylläkään Tolikin aarrearkussa ei ollut. Onko kyse jonkinlaisesta linssisysteemistä?

Kiitän etukäteen minulle arvokkaasta laajasti sivistyneen kirjastonhoitajan vastauksesta!

Vastaus

Vastattu

Tuttu valokuvaaja otaksui, että kyseessä olisi vastavalosuoja. Tällä termillä etsiessä tietoa alkaa löytyä, mm. Wikipediassa on lyhyt selitys millainen laite on kyseessä: Vastavalosuoja – Wikipedia