Terve, kysyin aikaiisemmin tekstilaatikoista ja sain mielenkiintoista mietittävää. Törmäsin äsken wordiin liittyvään kirjoitukseen jossa ä - ja ö - kirjain…

Kysytty

terve, kysyin aikaiisemmin tekstilaatikoista ja sain mielenkiintoista mietittävää. Törmäsin äsken wordiin liittyvään kirjoitukseen jossa ä - ja ö - kirjain korvattu vinoneliöllä jonka keskellä kysymysmerkki. Onko mahdollista korvata nuo suomalaisiksi ä ja ö - kirjaimiksi kerralla. Etsi-ja korvaa toiminto ei tuottanut tulosta, kun siihen etsi-ruutuun ei voi kopioida tuota vinomerkiki ja kysymysmerkki symbolia. Jos niitä korvaa yksitellen niin koko ajan joutuu muuttamaan myös fonttia joka on tuossa kirjoituksessa Tahoma. Korvattavia merkkejä noin 500, siinä menisi koko päivä. Onko olemassa ohjelmaa jolla tuosta selviäisi tai jotain muuta keinoa. Tekstiä olisi vain huomattavasti helpompi lukea ?
Tällaisia ä - ja ö- korvausmerkkejä monissa kirjoituksissa.
Kiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleensä Word ei tee tällaista ja viittaisi merkistökoodausongelmaan. Onko kyseinen tiedosto .doc tms muotoinen ja mikähän on sen merkistökoodaus ja tukeeko kone tätä merkistökoodausta, mitä on käytetty? Emme täällä näin äkkiseltään keksineet, miten asian voisi korjata wordillä, mutta jos tekstin copy-pasteaa notepadiin ja siellä kokeilee samaa, niin se voisi auttaa. Täällä veikkailtiin, että ehkä notepad pystyy yksilöimään merkit paremmin. Onko koneessa itsessään mikä merkistökoodaus tai oletko kokeillut tekstiä toisella koneella?