Tekijänoikeuslain 19 pykälää on muutettu 1.1.2007 niin, että tekijöille tuli oikeus korvaukseen teosten lainaamisesta kirjastoista. Mistä saa lisää tietoa…

Kysytty

Tekijänoikeuslain 19 pykälää on muutettu 1.1.2007 niin, että tekijöille tuli oikeus korvaukseen teosten lainaamisesta kirjastoista. Mistä saa lisää tietoa muutoksen käytännöstä: mistä voi hakea, koska ja miten? Minkä suuruinen korvaus on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet käynyt aivan oikeilla sivuilla. Finlexissä todetaan, että korvaus suoritetaan opetusministeriön hyväksymän, yleisistä kirjastoista lainattujen teosten tekijöitä edustavan järjestön välityksellä. Näin ollen tulisi siis kuulua tai ainakin ottaa yhteyttä johonkin tekijänoikeusjärjestöön.
Opetusministeriön sivuilta löytyy enemmän käytännön tietoa kuten esimerkiksi eri tekijänoikeusjärjestöt. Etusivulta ( http://www.minedu.fi/ ) löytyy tekijänoikeus-linkki, jonka alta löytyy linkki nimeltään Oikeuksien hallinnointi ja hankinta, jonka alta edelleen löytyvät eri tekijänoikeusjärjestöt yhteystietoineen. Näiden joukossa on esim. Sanasto ry, jonka osoite on http://www.sanasto.fi/ ja josta varmaan kannattaisi kysyä lisää?