Priiman ja muovirouheen sekoitussuhde on 75 % rouheen osalta. Tarkoittaako tämä, että priimaa laitetaan sekoitusastiaan esim. 4 kiloa ja rouhetta 3 kiloa?

Kysytty

Tehtävänä on sekoittaa kahta eri muoviraaka-ainetta keskenään niin, että molemmat kuluvat loppuun samaan aikaan.

Priimaksi kutsuttua muoviryyniä on 38 kg ja rouheeksi kutsuttua muovisilppua on 28,5 kg, jolloin tutumpi 50/ 50 % -sekoitussuhde ei toimi.

Sekoitussuhde on siis 75 % rouheen osalta.

Tarkoittaako tämä, että priimaa laitetaan sekoitusastiaan esim. 4 kiloa ja rouhetta 3 kiloa? (Sekoitusastia ei ole niin suuri, että sinne mahtuisi kerralla molempien muoviraaka-aineiden kokonaismäärät sekaisin).

Jos haluttaisiin käyttää vieläkin pienempiä määreitä, niin sama sekoitussuhde pysyisi seuraavillakin painoilla:

•2 kg priimaa + 1,5 kg rouhetta
•1 kg priimaa + 0,75 kg rouhetta?

Näin siis molemmat mainitut muovilaadut kuluisivat samaan aikaan loppuun asti (ja näistä muoviraaka-aineista saataisiin suunniteltu määrä muoviesineitä, rouheen osuuden ollessa 75 %)?

Tarkennus: Rouhetta itsessään ei tule 75 % kokonaismäärästä, vaan suhteessa priiman määrään. Eli priimaa on 100 % ja siihen on lisätty 75 % rouhetta tuohon 100 prosenttiin suhteutettuna.

Esim.
"Rouhetta 75 % = 3 kg/ 4 kg priimaa"

"Rouhetta 75 % = 1,5 kg/ 2 kg priimaa"

"Rouhetta 75 % = 0,75 kg/ 1 kg priimaa"

Vastaus

Vastattu

Laskelmasi ja esimerkkisi priiman ja rouheen sekoitussuhteesta ovat aivan oikein, eli rouhetta käytetään 75 % priiman määrästä. Tämän voi helposti varmistaa vaikkapa laskemalla kuinka monta valmista erää raaka-aineista valmistuisi, jos yhteen erään kuluisi 1 kg priimaa ja 0,75 kg rouhetta:

38 kg priimaa / 1 kg priimaa/erä = 38 erää

28,5 kg rouhetta / 0,75 kg rouhetta/erä = 38 erää