Teen vapaaehtoistyönä ruokaa kerran viikossa seurakunnalle. Kuka maksaa viulut jos tulee työtapaturma?

Kysytty

Teen vapaaehtoistyönä ruokaa kerran viikossa seurakunnalle. Kuka maksaa viulut jos tulee työtapaturma?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisessa yksittäisessä, tiettyä työtä koskevassa vahingonkorvauskysymyksessä sinun tulee selvittää suoraan seurakunnalta, jolle teet vapaaehtoistyötä, onko sinut vakuutettu vapaaehtoistyöntekijänä tapaturmien varalta.

Työnantajan ja vapaaehtoistyöntekijän velvollisuuksista on säädetty työturvallisuuslain 55 §:ssä. Sen mukaan työnantaja on vastuussa vapaaehtoistyön työturvallisuudesta. Työnantajan velvollisuutena on huolehtia siitä, että vapaaehtoistyötä tekevän henkilön turvallisuudelle tai terveydelle ei aiheudu haittaa tai vaaraa hänen työpaikalla ollessaan. Vastaavasti vapaaehtoistyöntekijän on noudatettava työtä ja työpaikkaa koskevia turvallisuusohjeita sekä käytettävä hänen käyttöönsä annettuja henkilönsuojaimia ja apuvälineitä.

Työturvallisuuslaki: Työturvallisuuslaki 738/2002 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®