Teen sukututkimusta ja minun isoisoisäni kantakortissa lukee "Pien.rtg.299488" ja selitykseksi "haavoittunut". Osaatteko sanoa, mitä tuo koodi tarkoittaa? Tai…

Kysytty

Hei,
Teen sukututkimusta ja minun isoisoisäni kantakortissa lukee "Pien.rtg.299488" ja selitykseksi "haavoittunut".
Osaatteko sanoa, mitä tuo koodi tarkoittaa? Tai mistä löytyisi kirja, joka selittäisi sen?

Vastaus

Vastattu

Kyse ei ole vuosien 1935 tai 1943 lääkärintarkastusohjesääntöjen tautiluokituksesta. Ne ovat pääsääntöisesti kaksinumeroisia mahdollisilla lisätarkenteilla. Tässä tapauksessa kyseessä on luultavasti viittaus sairaalassa otettuun röntgenkuvaan ja sen juokseva numero. Arkistossa saattaa olla kantakortin yhteydessä lisätietoja haavoittumisesta, mutta terveyteen liittyvät tiedot tulevat julkisiksi vasta 50 vuotta kohdehenkilön kuoleman jälkeen.

Lähteitä ja lisätietoja: