Teen lopputyötä pankkien asiakaskokemuksesta. Keskityn lainojen ottamiseen liittyvään asiakaskokemukseen. Onko teillä tietoa, milloin asuntolainan…

Kysytty

Teen lopputyötä pankkien asiakaskokemuksesta. Keskityn lainojen ottamiseen liittyvään asiakaskokemukseen.

Onko teillä tietoa, milloin asuntolainan kilpailuttamisesta on tullut kaiken kansan puuhaa? Nykyäänhän mediat jo kirjoittelevat tästä taajaan, erilaiset "säästövinkki"-sivustoilla on asiasta artikkeleita ja pankitkin julkaisevat omia sivujaan: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/lainat-ja-asunnot/asuntolaina/asunto….

Onko kyseessä kansalaistaito, joka on opeteltu v. 2008 alkaneen laman aikana? Vai onko pankkien oma toiminta tai asiasta viestiminen muuttunut?

Vastaus

Vastattu

Listasin alle muutaman viitteen, jotka käsittelevät pankkien kilpailua tai asuntorahoitusta. Näissä voisi olla jotain myös aiheesta.

Suomen pankkiyhdistyksen Pankkikatsaus, josta listassa on kaksi artikkelia, voisi olla hyvä lähde 1990-luvun ja 2000-luvun alun osalta. Pankkikatsaus on ilmestynyt vuosina 1993-2006.

Pankkiyhdistys on nykyisin Finanssiala ry http://www.finanssiala.fi/. Sieltä voisi löytyä asiantuntemusta kuluttajakäyttäytymisestä.

Uusia 2017-2019:

Digitalisaatio lisää kilpailua pankkitoimialla
http://urn.fi/URN:NBN:fi:bof-201704211248

Yhdysvallat asuntorahoituksen murroksen edelläkävijänä
http://urn.fi/URN:NBN:fi:bof-201910181537

Vanhempia asuntorahoituksesta:

Asuntorahoitus Euroopassa
Suomen pankkiyhdistys. Pankkikatsaus, 2000, nro 4 joulukuu

Asuntoluottojen korkovertailu euromaista
Suomen pankkiyhdistys. Pankkikatsaus, 2000, nro 4 joulukuu

Asuntorahoitus Suomessa
Euro & talous, 2003, nro 2, sivut 21-28
http://urn.fi/URN:NBN:fi:bof-201408127

Antti Makkonen: Asunto- ja kuluttajarahoitus
Talentum, 2016
Tiivistelmä:
Asunto- ja kuluttajarahoitus on tarkoitettu ensisijaisesti oppikirjaksi ja käsikirjaksi rahoitusalalla toimiville asiantuntijoille ja alalle kouluttautuville. Kirjan ei ole tarkoitus olla tieteellinen esitys, vaikka useissa kohdin onkin pohdittu asioiden juridista luonnetta perusteita syvemmin. Asuntoluottojen ja asuntovakuudellisten kuluttajaluottojen myöntäjien ja välittäjien henkilökunnalta edellytetään uudistuneen sääntelyn myötä sekä laajaa asiantuntemusta luotoista ja niiden yhteydessä tarjottavista lisäpalveluista että myös muun muassa niihin sovellettavan lainsäädännön, asuntojen ostamisprosessin, liiketoiminnan eettisten normien ja luottokelpoisuuden arvioinnin hallintaa.1 Kirjaan sisältyvät asiat vastaavat lähes kaikkiin näihin osaamisvaateisiin. Merkittävä osa tässä kirjassa selostettavasta normiaineksesta ei ole oikeudelliselta luonteeltaan sitovaa. Lakien esityöt sekä viranomaisten ohjeet ja kannanotot ovat tuoneet käytännön luotonantotoimintaa varten selkeyttä sellaisiin tilanteisiin, joissa on kyse lavean ja joustavan tai peräti epäselvän oikeusnormin tulkinnasta.